Inger Maaløe

Uddannelse og baggrund

Broderi fik jeg interesse for gennem min farmor, som lærte mig de almindelige sting i 10 årsalderen, efter at jeg havde glemt det meste fra håndarbejdstimerne i 1. og 2. klasse. I familien var også en gammel faster, som syedede fineste puder med korssting for Clara Wæver.

I mine ungdomsår i 70’erne var jeg mest optaget af at spinde, filte og plantefarve. Det blev dog til lidt korsstingsbroderiduge, ophæng m.m. især mønstre fra Clara Wæver. Men i 70’erne var broderi ikke på agendaen i mit liv, det var mere de processer, som var bundet til selvforsyning og brug af ressourcerne fra det primitive landbrug. Som ung lærte jeg at spinde hos Lise Warburg, at plantefarve hos Tove Petersen og Ingeborg Mule Henningsen.

I mange år lå den tekstile interesse stille til fordel for familie, politik, børn og arbejde, men i 1997 startede jeg lokalt hos Jette Bernhøft på aftenskole i Haslev. Herefter blev broderi, strik og filtning til en stærk interesse.

1996-98: kurser hos Charlotte Buch i filtning

2000: Spindekursus hos Kirsten Oppfeldt

1997-2004: Broderi hos Jette Bernhøft – aftenskole

I år 2000 meldte jeg mig som  formidler på Frilandsmuseets projekt ”Levendegørelse” til formidling af kvindeliv, broderi og spinding, uldbearbejdning m.m.  i ferier og weekender i 2000-2004 sammen med mine 2 døtre. Interessen for de tekstile håndværks historie, bondestandens – og især kvindernes – livsvilkår og de kompetencer de havde inden for mange slags håndværk har siden optaget mig en del. Jeg har derfor taget uddannelsen som broderitekniker – i daglig tale er man så Brodøse –  og jeg tog afgang med en udstilling på Køng Museum i 2012.

2003-2006:10 håndværksfaglige ugekurser i Hvidt broderi, Uldbroderi og Komposition, Lis Ahrenkiel, Skals

2005-2013: Aktiv filter især silke- og uldfibre , deltager i en række kurser på Gisselfeld julemarked

2006-2012: Broderitekniker, deltidsuddannelse , Den klassiske broderiskole v. Lis Ahrenkiel Teestrup v. Haslev

Jeg har lært helt utroligt meget om broderiteknik, om de kulturelle forhold bagom broderiet og de faktiske teknikker, sting, mønstre, udviklingsmønstre og broderiets funktion gennem  tiden. I uddannelsen til brodøse lægges vægt på en systematisk, struktureret arbejdsmetode og design af egne nye mønstre ud fra gamle forlæg . Desuden arbejdes med formidling og udstillingsteknik i uddannelsen. Først og fremmest har jeg dog lært at sy de 20 teknikker, som er fundamentet i uddannelsen og finde glæden i at kunne udtrykke sig gennem  broderiet.

Den uddannelse førte mig til Dansk Husflid og jeg er blevet meget glad for Netops broderifaglige forløb ved Bettina Andersen, hvor jeg arbejder mere med farver og mange slags materialer i kombination med broderiet. Teknikken er både forskellige former for håndbroderi samt maskinbroderi. Her er det at afsøge grænser for broderiets udtryk og arbejde med nye teknologier helt centralt og pirrer kreativiteten. Jeg er optaget af hvordan forskellige materialer og udtryksformer – stof, tråd, garn, papir, farve – nål og symaskine kan berige hinanden og skabe nye udtryk. Det skaber energi at udforske det kreative på et sikkert fagligt grundlag.

2010-2014: Dansk Husflids og Netops Broderifaglige forløb 8 moduler hos Bettina Andersen i hånd- og maskinbroderi, forventet afgangsudstilling januar 2015 Islands Brygge

2011: Akvarelkursus hos Bardur Jakupsson, Italien

2008-2014, kurser i filt, broderi og akvarel, broderi og papir i Grimas regi, hos Anne Brodersen, Ringkøbing og Nina Ferlov, Skals

For at holde fast i uddannelserne og skærpe udviklingen af det, jeg kan og gerne vil udtrykke på sigt er jeg medlem af 2 grupper:

Brodullerne, 8 tidligere kursister fra Den klassiske Broderiskole, etableret som gruppe efteråret 2012

Broderimixerme ( www.broderimixerne.dk): 7 kursister med fælles udgangspunkt, etableret som gruppe under det sidste forløb af uddannelsen hos Betinna Andersen i sommeren 2013, holder til i Helsingør

Udstillinger & Publikationer:

Køng Museum, sommer 2012: afgangsudstilling fra Den klassiske Broderiskole sammen med kursist Lis Hansen

Ågalleriet, Frederiksværk 2013: Brodullerne: gruppeprojekt ” Bag facaden – og i glas og ramme”

Ågalleriet, Frederiksværk 2014: Brodullerne gruppeprojekt ”Narremeloner”

Minitex 2014, godkendt til udstillinger i efteråret 2014 i Koldingshus og Rundetårn, Brodullerne: gruppeprojekt ”Nærværets dilemma”

Bettina Andersens værksted Januar 2015: forventer afgang fra Broderifagligt efteruddannelsesforløb 8 moduler

Deltager i Publikation på Fiberfeber ” Broderiballader” s.102-103

Forfatter på bogen ”Lis Ahrenkiel – et liv med håndarbejde”, Fiberfeber 2012

Artikel i ”Rapporter” marts 2014 om Brodullerne

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *